Dzieci

  • Wszystko
  • Artykuły
  • Polecana literatura

„WIELKA KSIĘGA UCZUĆ”, G. Kasdepke

Literatura

Wielka księga skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym. W sposób zrozumiały pozwala na wyjaśnienie uczuć, emocji i wartości młodemu odbiorcy. Każda emocja jest przedstawiona jako opis sytuacji, której doświadczają przedszkolaki z grupy pani Miłki.
[read more=”Czytaj więcej” less=”Zwiń”]Następnie autor podaje definicję danego pojęcia w sposób przystępny dla małych „czytelników”. Dalej znajdują się cenne „rady dla dzieci”, w których autor podpowiada, jak zachować się w przypadku odczuwania konkretnych emocji ( np. tęsknoty, wstydu, pogardy, zazdrości, miłości, nienawiści, uczciwości, szacunku, odwagi, współczucia, strachu, poczucia winy). Podpowiada też jak reagować w obliczu doświadczanej lub obserwowanej krzywdy. Na końcu znajdują się „rady dla dorosłych”, które stanowią wskazówkę jak reagować na emocje pociech.

(Wielka księga uczuć, G. Kasdepke, Wyd.Nasza Księgarnia, 2015)

[/read]


„SŁUP SOLI” i inne tytuły, E. Zubrzycka

Literatura

Elżbieta Zubrzycka jest autorką ponad trzydziestu książek dla dzieci. W swoich opowieściach opisuje różne sytuacje, które mogą się zdarzyć w szkole, w zakresie relacji z rówieśnikami, z dorosłymi. Tematy poruszane przez autorkę pomagają zrozumieć dzieciom otaczający świat, przygotowują do radzenia sobie w codziennym życiu i pokazują, jak każdy z nas może mieć wpływ na atmosferę w jakiej się uczy, bawi i dorasta.
[read more=”Czytaj więcej” less=”Zwiń”]Jeżeli nasze dzieci szukają odpowiedzi na pytania…
– Jak mówić o swoich uczuciach?
– Jak powstrzymać szkolnego dręczyciela?
– Czy o wszystkim trzeba mówić rodzicom?
– Które zachowania są właściwe, a które nie?
– Jak pokonać strach?
– Jak spełniać swoje marzenia?
– Kogo prosić o pomoc w sytuacjach trudnych?
– Jak być szczęśliwym?
…to książki Elżbiety Zubrzyckiej na pewno są dla nich.

(„Słup soli”, „Po co się złościć?”, „Jak pomyślę, tak zrobię”, „Powiedz komuś”, „Czy mogę pogłaskać psa?”, „Dręczyciel w klasie”, „Dobre i złe sekrety”, „Smok Lubomił i tajemnice złości”,” Marek – chłopiec, który miał marzenia”, „Marudek i Pogodek na wakacjach, czyli jak być szczęśliwym”, „Sekrety Michała” i inne tytuły, E. Zubrzycka, GWP)
[/read]


„KOSZMARNY KAROLEK”, F. Simon

Literatura

Bohaterem książek jest mały urwis, który często wpada w tarapaty i jest nierozumiany przez otoczenie. Karolek ma głowę pełną szalonych pomysłów, które pomagają mu zrealizować koledzy z klasy. Dziecko po przeczytaniu przygód Koszmarnego Karolka może nabrać otuchy i pocieszyć się myślą, że nie tylko ono pada ofiarą dziwnych zdarzeń czy zbiegów okoliczności. Optymistyczne przesłanie treści jest takie, że zawsze można znaleźć wyjście z każdego, nawet najgorszego problemu.
[read more=”Czytaj więcej” less=”Zwiń”]W serii książek występują ostro zarysowane postaci o imionach wywołujących uśmiech na twarzy, np. Wredna Wandzia, Jędzowata Jadzia, Chciwy Henio, Doskonały Damianek. Dużą zaletą książeczek jest współczesny i zrozumiały dla maluchów język oraz duża, czytelna czcionka. Dzieci świetnie się bawią podczas lektury i domagają się kolejnych Karolków.

(Koszmarny Karolek, i inne pozycje z serii – F. Simon, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak)
[/read]


„KOSMITA”, R. Jędrzejewska – Wróbel

Literatura

Książka pisana z myślą o rodzeństwie dzieci autystycznych. Narratorem tej opowieści jest Ola, która niecierpliwie czeka na narodziny braciszka. Kiedy rodzi się Kacperek wszystko się zmienia w jej rodzinie. Jego niezrozumiałe reakcje, niemożność nawiązania kontaktu i brak uwagi rodziców przygnębiają dziewczynkę i prowadzą do wniosku, że „brat jest popsuty”.
[read more=”Czytaj więcej” less=”Zwiń”]W książce opisane są uczucia, z którymi boryka się dziewczynka, gdy w domu pojawia się „ inny”. W końcu siostrze udaje się odnaleźć w tej trudnej sytuacji i nawiązać relację z „ Kosmitą”.
Książka została napisana we współpracy z Fundacją Synapsis po to, by pomóc rodzeństwu dzieci autystycznych. Każde dziecko i każdy rodzic znajdą w niej coś dla siebie. Opowieść uwrażliwia na inność, pogłębia empatię i redukuje skłonność do pochopnych ocen.

(Kosmita, R. Jędrzejewska – Wróbel, Wyd. Fundacja ING Dzieciom, 2010)
[/read]


„ŚWIRY, DZIWADŁA I ZESPÓŁ ASPERGERA” – L. Jackson

Literatura

Książka „ dedykowana tym, którzy czują , że są inni”, przede wszystkim dla nastolatków z Zespołem Aspergera. Głównym bohaterem jest 13 letni chłopak, który omawia wiele sytuacji, z którymi osoby z Zespołem Aspergera spotykają się w codziennym życiu. Z poczuciem humoru opisuje swoje przeżycia, daje wskazówki, jak można sobie poradzić w konkretnych sytuacjach.
[read more=”Czytaj więcej” less=”Zwiń”]Książka przeznaczona dla wszystkich młodych ludzi – uczy jak zrozumieć czyjąś inność, jak się wzajemnie szanować, przyjaźnić i bawić, jak zachować poczucie własnej wartości i godności.
Książka polecana również rodzicom dorastających dzieci z Zespołem Aspergera, ponieważ pomaga w zrozumieniu świata widzianego oczami ich nastolatka.

„Zawsze pamiętaj, że inne jest świetne” (Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, L. Jackson, Wyd. Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją Synapsis, Warszawa 2007)
[/read]


„DZIECI ZE SKOLIMOWA”, A. Wierzejska

Literatura

Książka „Dzieci ze Skolimowa” opisuje życie czwórki rodzeństwa oraz ich rodziny. . Akcja książki rozgrywa się w latach siedemdziesiątych poprzedniego stulecia. Opisane są realia życia w tamtym czasie oraz wydarzenia rozpoczynające zmiany ustrojowe widziane oczami dziecka. Autorka pokazuje jak można spędzać czas bez smartfonów, gier komputerowych i bez telewizji.
[read more=”Czytaj więcej” less=”Zwiń”]Mali bohaterowie doświadczają różnych uczuć związanych z pójściem do przedszkola, rozstaniem z rodzicami, chorobą, szkołą, wyjazdami. Opisywane sytuacje mogą zainspirować dzieci i rodziców do podjęcia ciekawych form wspólnego spędzania czasu. Autorka książki – z wykształcenia i zawodu psycholog ( były pracownik naszej poradni) oswaja dzieci z trudnymi emocjami i pokazuje jak można sobie poradzić z lękiem, smutkiem czy samotnością.

(Dzieci ze Skolimowa, A. Wierzejska, Wyd. Poligraf, 2018)
[/read]