Rodzice

  • Wszystko
  • Artykuły
  • Polecana literatura

„SZANUJĄCY RODZICE, SZANUJĄCE DZIECI. Jak zmienić rodzinne konflikty we współdziałanie?”, S.Hart,V.K. Hodson

Literatura

Bardzo ważna i praktyczna książka, w której autorki (doświadczone trenerki Porozumienia bez Przemocy) oprócz pytań skłaniających rodziców i wychowawców do refleksji, opisują konkretne sposoby  rozwiązywania konfliktów oraz wskazują jak budować porozumienie i współdziałanie wszystkich członków rodziny.

Czytaj więcej

„POZYTYWNA DYSCYPLINA”, J.Nelsen

Literatura

„POZYTYWNA DYSCYPLINA”, J.Nelsen –  książka opisuje w przystępny sposób klasyczną metodę wychowawczą opartą na wzajemnym szacunku i miłości. Jest dedykowana  rodzicom  i nauczycielom zarówno nastolatków jak i małych dzieci. Odpowiada na wiele pytań i wątpliwości wychowawczych, m.in:

Czytaj więcej

„NASTOLATKI. Kiedy kończy się wychowanie? Od wychowania do więzi.”, J. Juul

Literatura

NASTOLATKI. Kiedy kończy się wychowanie? Od wychowania do więzi.”, J. Juul – prowokująca do myślenia książka, w której nie ma gotowych porad. Jest za to garść niezwykle inspirujących refleksji oraz konkretnych informacji dotyczących specyfiki wieku dorastania. Dzięki temu każdy rodzic nastolatka może wypracować własny, niepowtarzalny styl budowania relacji ze swoim dzieckiem. Autor odpowiada na pytania:

Czytaj więcej

„KRYZYS SZKOŁY. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?” J.Juul

Literatura

„KRYZYS SZKOŁY. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?” J.Juul – kolejna pozycja duńskiego terapeuty rodzinnego i pedagoga, propagującego idee wzajemnego szacunku i współdziałania we wzajemnych relacjach z dziećmi oraz dojrzałe przywództwo osób dorosłych.

Czytaj więcej

„CO Z TĄ SZKOŁĄ? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców.” J.Bauer

Literatura

„CO Z TĄ SZKOŁĄ? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców.” J.Bauer

– autor, w przystępnej formie, opisuje nowe wyzwania  jakie stają przed współczesną szkołą. Rozważa jak doprowadzić do sytuacji, aby szkoła stała się miejscem przyjaznym dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Podkreśla istotę wiary w siebie, wewnętrznej motywacji, solidnej wiedzy oraz kompetencji społecznych i emocjonalnych, jako podstawowych umiejętności, w które powinien być wyposażony uczeń opuszczający mury szkoły w XXI wieku.

Czytaj więcej

 „SPOSÓB  NA  TRUDNE  DZIECKO. Przyjazna terapia behawioralna”,  A. Kołakowski, A. Pisula

Literatura

„SPOSÓB  NA  TRUDNE  DZIECKO. Przyjazna terapia behawioralna”,  A. Kołakowski, A. Pisula –  książka przeznaczona jest dla rodziców i nauczycieli pragnących w swojej codziennej praktyce wychowawczej stosować skuteczne sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami swoich podopiecznych. Przyjazna terapia behawioralna to zbiór efektywnych strategii prowadzących do wzmacniania zachowań pozytywnych i wygaszania zachowań niepożądanych u dzieci i młodzieży. Autorzy, mając bogate doświadczenie w pracy z dziećmi sprawiającymi problemy wychowawcze, wskazują efektywne sposoby radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach, odpowiadają na pytania:

Czytaj więcej

„JAK MÓWIĆ DO NASTOLATKÓW, ŻEBY NAS SŁUCHAŁY. JAK SŁUCHAĆ, ŻEBY Z NAMI ROZMAWIAŁY”, A. Faber, E. Mazlish

Literatura

„JAK MÓWIĆ DO NASTOLATKÓW, ŻEBY NAS SŁUCHAŁY. JAK SŁUCHAĆ, ŻEBY Z NAMI ROZMAWIAŁY”, A. Faber, E. Mazlish – kolejna edycja z serii praktycznych przewodników pedagogicznych, tym razem adresowana specjalnie do rodziców i wychowawców nastolatków.

Czytaj więcej

 „JAK MÓWIĆ, ŻEBY DZIECI NAS SŁUCHAŁY. JAK SŁUCHAĆ, ŻEBY DZIECI DO NAS MÓWIŁY”,   A. Faber, E. Mazlish

Literatura

 „JAK MÓWIĆ, ŻEBY DZIECI NAS SŁUCHAŁY. JAK SŁUCHAĆ, ŻEBY DZIECI DO NAS MÓWIŁY”,   A. Faber, E. Mazlish – praktyczny poradnik pedagogiczny, pokazujący na przykładach z codziennego życia, jak opanować sztukę skutecznej komunikacji,jak pomóc dzieciom aby radziły sobie z własnymi uczuciami, jak zachęcać do współpracy i samodzielności, jak chwalić nasze dzieci i co stosować zamiast karania. Liczne przykłady i wskazówki ułatwiają budowanie silnych więzi emocjonalnych między dorosłymi i dziećmi.

Czytaj więcej

„RODZEŃSTWO BEZ RYWALIZACJI”, A. Faber, E. Mazlish

Literatura

„RODZEŃSTWO BEZ RYWALIZACJI”, A. Faber, E. Mazlish –  książka z serii   „Jak mówić …” wskazująca tym razem jak pomóc dzieciom żyć  w zgodzie z sobą samym i z otoczeniem. Autorki omawiają zagadnienia związane z rywalizacją pomiędzy rodzeństwem, na konkretnych przykładach wskazują:

Czytaj więcej

„ZBUNTOWANY NASTOLATEK, 10 kroków do rozwiązania problemów i odbudowy relacji”, R. A. Barkley, A. L. Robin

Literatura

„ZBUNTOWANY NASTOLATEK, 10 kroków do rozwiązania problemów i odbudowy relacji”, R. A. Barkley, A. L. Robin – kolejna pozycja na rynku wydawniczym omawiająca problemy związane z budowaniem prawidłowych relacji pomiędzy rodzicami a nastolatkami.

Czytaj więcej

„ADHD.ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ. Przewodnik dla rodziców i wychowawców” – A.Bryńska, A.Kołakowski, A.Pisula, M.Skotnicka, T.Wolańczyk

Literatura

„ADHD.ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ. Przewodnik dla rodziców i wychowawców” – A.Bryńska, A.Kołakowski, A.Pisula, M.Skotnicka, T.Wolańczyk

– zwarte kompendium wiedzy na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), diagnozy, leczenia, zaburzeń współwystępujących – napisane przystępnym językiem.

Czytaj więcej

„ZROZUMIEĆ DZIECKO Z NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ. Poradnik dla rodziców i  nauczycieli” P.Cooper, K.Ideus

Literatura

„ZROZUMIEĆ DZIECKO Z NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ. Poradnik dla rodziców i  nauczycieli” P.Cooper, K.Ideus –  publikacja, która pomaga zrozumieć na jakie trudności narażone jest dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) oraz jakie wyzwania wychowawcze i edukacyjne stają przed jego rodzicami i nauczycielami.

Czytaj więcej

„PSYCHOPEDAGOGICZNE MITY. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu”, T.Garstka

Literatura

„PSYCHOPEDAGOGICZNE MITY. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu”, T.Garstka

– bardzo ważna pozycja na polskim rynku wydawniczym. Autor podkreśla potrzebę rozwijania psychopedagogiki opartej na dowodach, omawia są popularne tezy, które jego zdaniem, nie znajdują poparcia w wynikach naukowych badań empirycznych oraz obala powszechne mity na temat niektórych metod nauczania, wychowania i pomocy psychopedagogicznej. Autor opisuje też psychologiczne mechanizmy, które leżą u podstaw naszej podatności na pseudonaukowe metody oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych i terapeutycznych.

Czytaj więcej

„OPOWIADANIA DLA TWOJEGO DZIECKA. Koją, leczą, rozwiązują problemy” (część 1), D.Brett

Literatura

„OPOWIADANIA DLA TWOJEGO DZIECKA. Koją, leczą, rozwiązują problemy” (część 1), D.Brett –  książka przeznaczona jest dla rodziców, terapeutów i wychowawców. Wskazuje jak za pomocą specjalnie ułożonych opowiadań można pomóc dziecku pokonać codzienne lęki, jak ułatwić przeżywanie nowych sytuacji (np. pierwsze dni w przedszkolu, pobyt w szpitalu), jak pomóc przetrwać trudne chwile (np. rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby), jak pomóc zapanować nad bólem, jak nauczyć dziecko technik odprężających.

Czytaj więcej

„OPOWIADANIA DLA TWOJEGO (nieco starszego) DZIECKA. Koją, leczą, rozwiązują problemy”(część 2) ,D.Brett

Literatura

„OPOWIADANIA DLA TWOJEGO (nieco starszego) DZIECKA. Koją, leczą, rozwiązują problemy”(część 2) ,D.Brett –  druga część opowiadań przeznaczona dla rodziców terapeutów i wychowawców, w której poznamy sposoby pomocy dziecku odczuwającemu lęk przed ciemnością, dziecku z moczeniem nocnym, z nadmiernym perfekcjonizmem, dowiemy się jak nauczyć dziecko pewności siebie,  jak pomóc przystosować się do nowej sytuacji rodzinnej, jak zaradzić w przypadku dokuczania, jak ułatwić życie z bratem lub siostrą, jak pomóc dziecku z rodziny dotkniętej problemem alkoholizmu.

Czytaj więcej